• Zapytaj lub umów wizytę: +48 502 239 088
  • ul. A. Struga 39
    95-100 Zgierz
  • biuro@clipo.pl

Męska dieta? Z czym Ci się kojarzy? …

Jestem przekonana, że z tym samym z czym mi, czyli z dużą ilością mięsa, ziemniaków, makaronów, kebabów, potraw panierowanych polanych tłustym sosem itd. Dla większości mężczyzn danie bez mięsa to nie posiłek. A warzywa i owoce? W codziennym żywieniu wielu mężczyzn mogłyby nie istnieć!  Skądś to znacie? Panowie jeśli odżywiacie się tak jak napisałam powyżej ten artykuł jest dla Was !! Koniecznie przeczytajcie, jeśli nie chcecie mieć problemów zdrowotnych w przyszłości! A więc jest tak!

Mężczyźni częściej chorują na raka jelita grubego, ponieważ dostarczają ze swoją dietą bardzo małe ilości błonnika pokarmowego!… Czym jest błonnik? Jest to część żywności pochodząca z roślin, która nie jest trawiona przez enzymy w przewodzie pokarmowym człowieka. Dieta bogata w błonnik jest nazywana dietą bogatoresztkową (spożycie 30-40 g błonnika na dobę), ponieważ niestrawione części są usuwane z naszego organizmu podczas defekacji.

Nasuwa się pytanie… dlaczego błonnik jest tak ważnym elementem zbilansowanej diety skoro nie jest trawiony tylko usuwany przez przewód pokarmowy? Już wyjaśniam. Otóż wykazuje on wiele właściwości prozdrowotnych, wpływa głownie na procesy trawienia i wchłaniania. Zauważcie, że jedząc kromkę pieczywa pełnoziarnistego lub żytniego musimy ją dłużej przeżuwać niż z mąki pszennej, dzięki temu dokładniej rozdrabniamy pokarm w jamie ustnej i pobudzamy wydzielanie śliny. W ślinie znajdują się enzymy m.in. amylaza ślinowa, która trawi węglowodany. Właśnie dlatego jeśli długo będziemy żuli pokarm to odczujemy jego słodki smak! Możecie to sprawdzić żując np. kawałek pieczywa J  Wniosek? Więcej śliny lepiej strawiony pokarm! Błonnik wpływa na opóźnienie opróżniania żołądka, dzięki czemu dłużej czujemy się nasyceni a przecież nikt z Nas nie lubi być głodny! Cóż za wspaniała substancja! Ponadto wpływa na obniżenie cholesterolu oraz odnawianie nabłonka jelit!

Skoro to tak wspaniały produkt dla naszego zdrowia to w jakich produktach spożywczych możemy go znaleźć?…  Źródłem błonnika są głównie owoce i warzywa oraz produkty zbożowe o niskim stopniu oczyszczenia czyli np. pieczywo razowe, żytnie, kasza jęczmienna, owsiana, gryczana, niełuskany ryż, płatki zbożowe jęczmienne, owsiane, żytnie, otręby, owoce – maliny, jeżyny, agrest, truskawki, śliwki, jabłka, gruszki, banany, cytryny, morele, figi, orzechy, warzywa strączkowe – fasola, groch, ciecierzyca, soja, warzywa kapustne – brukselka, kapusta włoska, czerwona i białą, warzywa korzeniowe – marchew, brukiew i buraki oraz kalafior, rzepa i kalarepa! Jest tego trochę ale to bardzo dobrze , ponieważ macie duży wybór które produkty włączycie do swojej diety, aby zwiększyć spożycie jakże dobroczynnego błonnika! Chroni on Nas nie tylko przed nowotworem jelita grubego ale również przed: zaparciami, uchyłkowatością jelit, zespołem jelita drażliwego, guzkami, polipami w jelitach, otyłością, chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz kamicą żółciową!

Przekonałam Was, że warto błonnik włączyć do swojej codziennej diety?

Jestem pewna, że tak!

UWAGA! Błonnik nie dla każdego!

Przeciwwskazania: stany zapalne żołądka, jelit, trzustki i dróg żółciowych, zaostrzenia choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy, stany po operacjach na przewodzie pokarmowym.

Jeśli chcesz ustalić indywidualną dawkę błonnika dla siebie, zapraszam na konsultację!

Dietetyk

Anna Karwala