• Zapytaj lub umów wizytę: +48 502 239 088
  • ul. A. Struga 39
    95-100 Zgierz
  • biuro@clipo.pl

dieta-niskotluszczowa-clipo-zgierz

Dieta nisko-tłuszczowa? – Czy to dieta odpowiednia dla Ciebie?

 

Stosowanie różnych diet w ostatnim czasie staje się coraz bardziej modne! Dostępność do różnych źródeł wiedzy jest ogromna, ale czy to co czytamy w Internecie jest dla Nas dobre? Pochylmy się nad tematem diety nisko-tłuszczowej.

Zastanówmy się nad tym czym w ogóle jest tłuszcz i czy jest nam potrzebny do funkcjonowania?

Tłuszcze są to zawiązki chemiczne, które występują we wszystkich organizmach żywych. Są składnikiem błon komórkowych i stanowią materiał zapasowy i energetyczny (9 kilokalorii z 1 grama tłuszczu)! Hmmm… Już tutaj odpowiedź nasuwa się sama! Tłuszcze są składnikiem naszego ciała, budują nasze komórki! Więc stosowanie diety ubogo tłuszczowej nie będzie wpływało korzystnie na nasze zdrowie…

Zadaniem tłuszczy w organizmie człowieka jest również udział w prawidłowym wchłanianiu oraz transporcie niektórych składników odżywczych na przykład witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i K. Ponadto tłuszcz odpowiada za stabilizację narządów wewnętrznych w jamie brzusznej i chroni przed utratą ciepła! – Im mamy mniej tkanki tłuszczowej tym bardziej odczuwamy zimno niż osoby, które mają jej więcej!.  To, że tłuszcz jest nośnikiem smaku z pewnością wszyscy wiecie! Całkiem inaczej smakuje sałatka z łyżką oliwy niż w wersji bez niej, tak samo jest z każdą inną potrawą! Na pewno odczuwasz różnicę w smaku dodając do sosu ze szpinaku śmietany 30% tłuszczu a jogurtu naturalnego?? To właśnie dzięki tłuszczom tak odczuwamy smaki potraw! Ciekawe prawda? Dodatkowo ułatwiają one przełykanie pokarmu, hamują skurcze żołądka i zmniejszają wydzielanie soku żołądkowego. To odczuwacie z pewnością, gdy zjecie tłustego schabowego… żołądek zaczyna wolnej trawić a my czujemy się ciężko i ospale… Wiecie o czym mówię?

Lipidy opowiadają również za stan skóry i włosów oraz sprawność układu krążenia Jak widzicie są ważnym elementem, którego nie powinno zabraknąć w codziennej diecie. Oczywiście mówimy o tłuszczach nienasyconych, które znajdziemy m.in. w : oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, oleju lnianym, orzechach i w tłustych rybach.

Czym może grozić zatem długo stosowana dieta ubogo tłuszczowa? Przede wszystkim niedoborem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, stanów zapalnych skóry, pogarszania gojenia się ran, chorób nerek, osłabienia pracy serca, kruchości naczyń włosowatych, większej częstości zachorowań na infekcje, a u dzieci może dochodzić nawet do spowolnienia wzrostu…

Zanim zdecydujesz się na kolejną dietę niekonwencjonalną dobrze się zastanów. Zdrowie jest najważniejsze a nieprawidłowym żywieniem można zrobić sobie krzywdę.

Zadbaj o swoje zdrowie ! Jeśli dieta to na zdrowych i racjonalnych zasadach!

Dietetyk

Anna Karwala